וחי תינוק עם כלב

baby_with_dog.jpgאתם מגדלים כלב בבית ואוהבים אותו כמו היה הילד שלכם. עד שילד אמיתי נכנס לחייכם. הילד שלכם. אתם נותנת לו את כל תשומת ליבכם, אוהבים אותו, מתפעלים ממנו...
אך הכלב שלכם מתפעל ממנו קצת פחות ועושה הכל כדי להראות לכם את זה..


כלבים הגדלים כחיות מחמד קשורים לאנשים עימם הם חיים כמו היו כולם באותה להקה.
במקרה האידיאלי, תינוק אנושי שאך נולד יתקבל על ידי הכלב כצאצא אשר יוכלל בלהקה. אך לעיתים, על אף שסביר להניח שהתינוק לא יזוהה על ידו ככלב אחר, אם הכלב לא רגיל לתינוקות, הוא עלול לזהות את התינוק כטרף או כפולש לטריטוריה שלו.

עם זאת, הבשורות הטובות הן שלרוב, הכלב יחוש צורך להגן על התינוק מפני זרים, בדומה להתנהגות אימהית של כלבה השומרת על גוריה, ולא ינהג בעוינות.
עם זאת, גם קפיצה על התינוק בכדי להגן עליו עלולה לפגוע בו.
בכל מקרה, רצוי ומומלץ לאבחן את התנהגותו הצפויה של הכלב טרם בואו של התינוק.
במקרים בהם לא מקשר הכלב את התינוק למקומו הנכון במשפחה ומראה זאת בנשיכות קטנות, נביחות ונהימות לעבר הילד, חובה להיוועץ בבעל מקצוע.

חשוב לזכור כי תינוקות אינם יודעים לפרש אותות אזהרה של כלב כסכנה.
לכן, אם ברשותכם כלב אשר גם בימים כתיקונם נוהם וחושף שיניים בכל פעם שמתקרבים אל מקום המרבץ שלו, למזונו או לחפץ אהוב עליו, ועל אחת כמה וכמה אם הוא בעל היסטוריה של תקיפת מבקרים, עוברי אורח וכלבים אחרים, חשוב לדאוג לכך שמאלף מקצועי יטפל בו בטרם יגיע התינוק החדש לביתכם, כיוון שיש חשש סביר לתקלות עם התינוק, אם לא ברגע שיגיע לביתכם אז מעט מאוחר יותר (כשהילד מתחיל לזחול או ללכת).

במקרים אחרים, אך מדאיגים לא פחות, הכלב פשוט "שמח מידי" לפגוש בתינוק: כיוון שכלב הוא בעל חיים סקרן, הופעתו של יצור חדש בסביבתו מעוררת עוד יותר את סקרנותו אשר תבוא לידי ביטוי בקפיצות, ליקוקים, ריצות והשתוללות סביב התינוק, אשר עלולות לסכן אותו.
על מנת למנוע דאגות מיותרות ולחוש כמו יש בבית תינוק נוסף – הכלב – עשו לעצמך טובה גדולה והזמינו לביתכם מאלף. בעיות כגון אלו נפתרות לרוב בקלות ויפה שעה אחת קודם.

אתם והמאלף תעבדו יחד על נושאים שונים בטרם תביאו את התינוק הביתה:

* חיזוק המשמעת אצל כלבכם: גם אם הכלב מכיר את הפקודות הבסיסיות (שב, ארצה, לא לזוז וכדומה), אך לא מבצע אותן כראוי או רק כאשר מתחשק לו, יש לחזקן. הלא אם הוא נוהג לקפוץ עליכם בכל פעם שאתם חוזרים הביתה, סביר להניח שיקפוץ גם על תינוקכם.
מחשבה לא נעימה ואף מפחידה למדי, הלא כן?
כמובן שעל אחת כמה וכמה יש לעשות זאת אם הכלב אינו ממושמע כלל.

* בשלב הבא תבוא דרישה מהכלב להישאר במקומו כאשר אתם עסוקים בפעולות הקשורות בתינוק.
על מנת לתרגל זאת, ניתן להרגילו להישאר במקומו כאשר אינכם יכולים להקדיש לו תשומת לב, למשל בבוא אורחים לביתכם.

* חשיפת התינוק בצורה מבוקרת לתינוקות אחרים, של חברים או שכנים. יש לעשות זאת רק כאשר הפנים הכלב את פקודות האילוף הבסיסיות.

על מנת שהמפגשים הראשונים בין הכלב לתינוק יעברו בצורה חלקה יש לעשות כך:

* חשוב לתת לכלב לבוא במגע עם התינוק בצורה מבוקרת, כלומר בנוכחות הורית. כך יוכל הכלב להכיר את התינוק וכן את הדרך הנכונה לשחק עימו ולהתייחס אליו.
* יש להימנע מענישה אלימה של הכלב על מנת שלא להגיע לתוצאה הפוכה מזו שרציתם להשיג, ובכך לגרום לכלב להיהפך לתוקפן יותר.

* כלבים רבים, בעיקר נקבות, נוטים לקחת חיתולים מלוכלכים של התינוק ולפזרם או לאכול את תכולתם.
זוהי התנהגות אימהית של הכלבות בטבע, המהווה ניסיון לנקות את צרכיהם של הגורים בסמוך למאורה או למקום מרבץ הלהקה.
בכדי למנוע התנהגות כזו, הקפידו על פח סגור וגבוה לחיתולים מלוכלכים ואל תענישו את הכלב בדרך אלימה.

* חשוב לשתף את הכלב בפעילויות עם התינוק כגון יציאה לטיולים, משחק על הרצפה ואפילו לתת לו לעמוד לצד האם בשעת ההנקה.
בכל פעילות הקפידו לתת מעט תשומת לב גם ל"אח הבוגר" - הכלב - על מנת שלא ירגיש דחוי ומנודה מהמשפחתיות לה הורגל.

זכרו! הגדלת המשפחה תוך שמירה על הכלב האהוב יכולה להיות חוויה חיובית ביותר, הן לתינוק והן לכלב, אך חשוב מאד לטפל בכלב בהדרגה ובעדינות, והעיקר- תוך ליווי הדרכה מקצועית של מאלף מוסמך בעל ניסיון מוכח במקרים כאלו. כך ניתן יהיה להפחית מבני המשפחה ומהכלב לחץ ועוגמת נפש כבדים.

המאמר פורסם באתר "כלבים - המדריך המלא" ונכתב על ידי "היחידה המיוחדת לאילוף כלבים" המתמחה בחינוך גורים, אילוף למשמעת ופתרון בעיות התנהגות. האילוף נעשה במסגרת שיעורים פרטיים ובקבוצות.
ב"יחידה" מאלפים מקצועיים בעלי ניסיון של שנים רבות.
 
< הבא   קודם >